Belépés    Regisztráció

Regisztráció nélkül a fórumon található leírások, anyagok csak korlátozottan hozzáférhetők. Ezek a tartalmak tagjaink saját munkái, megtekintésükhöz a sima regisztráció sem elég, megfelelő aktivitás után válnak csak láthatóvá.
Ezeknek a leírásoknak a másolása, más web oldalon való közzététele a szerző, illetve az oldal tulajdonosának engedélye nélkül TILOS!
Regisztrálj bátran, ha
- kedveled a márkát, és szívesen beszélgetnél róla
- szeretnél egy baráti társaságba tartozni
- megbeszélnéd az autód ügyes-bajos dolgait a csapat tagjaival

Ahhoz, hogy közénk tartozhass nem feltétlenül kell rendelkezned a márka valamely típusával! Oldalunk bár autós fórum, mégis inkább a barátságról szól, beszélgess bátran barátaiddal az üzenőfalon, vagy privát chat-en, oszd meg velünk élményeidet, legyél aktív a fórumon. Biztos találsz olyan témát a topicokban, amihez szívesen hozzászólnál.

A regisztráció ingyenes, viszont adminisztrátori engedélyhez van kötve (részleteket lásd a regisztrációs űrlapon)! Az inaktív regisztrációkat 90 nap elteltével töröljük!

Gyermek az autóban



Az alábbiakat leginkább a kezdő szülőknek ajánlom. Igyekeztem mindent összeszedni amit a témáról tudni érdemes. Babaülést nem divatból használunk, még csak nem is azért, mert kötelező (legalábbis remélem), hanem gyermekünk biztonsága érdekében. Azok számára, akik még nem látják ennek jelentőségét, íme néhány teszt filmecske.


 .... ...  ...   

Először is jöjjön a “szárazanyag”.

Általános tudnivalók:
2010. Január 01.-én módosított KRESZ szerint az autóban utazó 150 centiméternél alacsonyabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. Természetesen a gyermekülésnek megfelelő méretűnek és szakszerűen rögzítettnek kell lennie. Az első ülésen csak 150 centiméternél nagyobb vagy 3 évnél fiatalabb gyermek utazhat. A 3 év alattiak kizárólag menetiránynak háttal helyezhetők el, olyan autóban amiben nincs légzsák illetve az kikapcsolható.


Vegyük a légzsák kérdést nagyon komolyan! A kirobbanó légzsák halált is okozhat! A kikapcsolt állapotú légzsák engem személy szerint nem nyugtat meg, ezért azt javasolnám, hogy ilyen esetben inkább a hátsó ülésen kössük be gyermekünket (nem mellesleg, az utasoldali első ülés, balesetek szempontjából a gépkocsi legveszélyesebb része).
Még egy nagyon fontos dolog. Ha az autóban utazó felnőtt nem köti be magát, azzal nem csak a saját testi épségét kockáztatja, hanem a többi utasét, vagyis a gyermekét is. A fizika törvényeinek megfelelő rögzítés nélkül nem lehet ellenállni, baleset esetén testünk tehetetlenül csapódhat össze-vissza, súlyos, akár halálos sérüléseket okozva másoknak vagy a saját gyermekünknek!

Jóváhagyási jel:
Minden biztonsági gyermekülésnek rendelkeznie kell egy jóváhagyási jelcsoportot tartalmazó cimkével. Ismerkedjünk meg vele.

Ami fontos a számunkra:

- 4. sor “universal” vagyis minden gépkocsiban használható,
- 5. sor “9-18 kg” a testsúly határokat jelöli vagyis 9 és 18 kg közötti gyermek számára megfelelő,
- 6. sor "E1" a jóváhagyási jel,
- 7. sor 03301122 a jóváhagyási szám, aminek az első két számjegye (a képen 03) mutatja, hogy az ülés megfelel-e az aktuális rendelkezéseknek,
2009. Január 01.-től kizárólag a 03 (44.03)-as és a 04 (44.04)-es jóváhagyási számmal rendelkező autósülések használhatók.


Mire figyeljünk:
A gyermekbiztonsági rendszerek rögzítésekor fokozottan ügyeljünk a helyes, és szakszerű beszerelésre, hiszen enélkül az egész semmit nem ér.
A jól rögzített gyermekülés nem mozdulhat el vagy csak alig, ezért érdemes ellenőrizni az autónkban lévő biztonsági öveket is. “Elfáradt” vagy hibás övtől nem várható el a megfelelő védelem.
Nagyon fontos, hogy a gyermekünkön becsatolt öv ne legyen se túl szoros, se laza. Az előbbi kényelmetlen, az utóbbi pedig veszélyes.


A felsorolást kezdjük a legelején. Annyira, hogy nem is újszülött kortól, hanem egy még korábbi időszaktól induljunk, a magzatkortól. Ez így első “hallásra” egy kicsit furcsán hangzik, hiszen a magzatkort a pocakon belüli hónapokra értjük, de rögtön kiderül mire gondolok.

Övlehúzó vagy övvezető: A várandósság előre haladtával a biztonsági öv használata nem csak kényelmetlen lesz, de egy aggasztó kérdést is felvet: mi lesz a kisbabával, ha baleset vagy nagyobb fékezés esetén az öv “működésbe lép”.
Az ilyen jellegű sérülések elkerülése érdekében fejlesztették ki ezt az egyszerű, de ügyes kis eszközt, mely a biztonsági öv alsó szárát a hasról a combok közé húzza, ezzel adva át az esetleges terhelést.


Babahordozó: ( “0” csoport 0-10 kg-ig, “0+” 0-13 kg-ig )
(Természetesen, babahordozó alatt a jóváhagyási jellel rendelkező hordozót értem, sima változata az autóban nem használható gyermekülésként.) Többfunkciós. Használhatjuk autósülésként, hordozóként, némelyikben ringatni is lehet a babát és még ki tudja mire jó, bár reményeim szerint a gyártók inkább a biztonságra és a kényelemre fókuszálnak majd a fejlesztéseknél.

Mózes, hordozó vagy gyermekülés: Hagyományos mózesben semmiképp. Az engedélyezett mózes előnye a hordozóval és az üléssel szemben, hogy teljesen vízszintes a fekvőfelülete.
Hátránya, hogy maximum 4 pontos övvel rendelkezik, a hordozó és az ülés 5 pontos biztonsági övével szemben.
A hordozó is kényelmes fekvőfelületűnek tűnik, annak ellenére, hogy nem állítható vizszintesre. Ha nem utaztatjuk benne sokszor és hosszú órákat újszülött babánkat, nem okozhat semmi gondot.
Az autósülések többsége tapasztalataim szerint nem dönthető eléggé, és az amúgy is gyengécske izomzatú csecsemőnk ebben a meredek ülésszögben, kísértetiesen hasonlít egy rongybabára.
Ilyen pici gyermeknél a hordozhatóság fontos szempont, hiszen ebben a korban “szemünk fénye” még rengeteget alszik és nem kell minden ki- és beszállással nyaggatnunk. A biztonsági öv kioldása után, már vihetjük is a hordozót, babástól.

Gyermekülések: (“I” csoport 9-18 kg-ig, “II” csoport 15-25kg-ig, “III” csoport 22-36 kg-ig)
Több méret és kialakítás közül is választhatunk, a kisebb súlycsoportban még az ülések saját 5 pontos biztonsági övvel is rendelkeznek, az autóhoz 3 pontos biztonsági övvel rögzíthetők.
A nagyobbaknál az ülést, gyermekkel együtt rögzíti az gépkocsi biztonsági öve, amit kialakított övvezető terel a megfelelő helyzetbe.
Általában levehető a háttámlájuk és később ülésmagasítóként is használhatók.

Ülésmagasítók: Olyan, mint egy nagyobb párna, ami elég magasra emeli gyermekünket ahhoz, hogy az autó biztonsági övével (mindenféle átalakítás vagy terelés nélkül) be tudjuk kötni.
Létezik olyan magasító, ami övterelővel rendelkezik. A nagyobb biztonság kedvéért, inkább válasszunk ilyet.

Isofix rendszer: Bátran mondhatjuk, hogy ez a gyermekbiztonsági rendszerek “királya”. A jelenlegi legkorszerűbb eszköz, és sajnos a legdrágább is. Kiküszöböli a rosszul bekötött gyermekülések problémáját.
Csak az ilyen rendszer szerint kialakított autókban kaphatjuk meg az elérhető maximális védelmet, annak ellenére, hogy az ülés 3 pontos biztonsági övvel is rögzíthető.
A lényege, hogy a biztonsági öv helyett három, erre a célra kialakított ponton történik a rögzítés (ebből kettő a gépkocsi padlólemezére hegesztve, az ülőlap és a háttámla érintkezésénél található.
A harmadik az ülés előrebillenését hivatott megakadályozni, mivel még nem teljesen egységes a rendszer, ez lehet egy támasztóláb vagy tetőbe szerelt rögzítési pont.

Vásárlás szempontjai: Aki csak teheti válassza a legbiztonságosabb rendszert, de sajnos legtöbbünket behatárolnak az anyagi lehetőségek vagy még inkább korlátok.
A legfontosabb szempont a megfelelő méret, de nem mellékes a kényelem sem, főleg ha sűrűn kelünk útra négy keréken gyermekünkkel.
Vannak “fapados” változatok, amiket inkább kerüljünk. Legyen komolyabb oldalvédelemmel ellátva, és fontos a szűkítőbetét is, ami a babáknak nem csak kényelmet, hanem nagyobb biztonságot is ad.
Bár a legtöbb ilyen biztonsági eszköz “universal” mégsem illeszkedik egyformán jól minden gépjárműbe, ezért érdemes olyan helyen vásárolnunk, ahol az autónkba is próbálhatjuk a kiszemelt ülést.

Gyermekkel vagy anélkül élményekben gazdag, balesetmentes utat kívánok mindenkinek!

(A képek csak illusztrációk. Igyekeztem a lehető legalaposabban utána járni a témának, ha mégis hibát találna benne, kérem jelezze. Köszönöm!)

Összeállítást készítette: Dita




© Copyright 2010-2011. All rights reserved. Contact: sosekOPELclub Powered by sosekOPELclub

cron